Geschiedenis

Bus 9533 werd op 19 april 1983 door Den Oudsten afgeleverd aan de VAD. De bus is in Ermelo ingedeeld en was de laatste uit de serie 9527-9533. De 9533 heeft daar zijn hele loopbaan gereden en heeft met trots VAD, Midnet én Connexxion stickers gedragen. Mede dankzij de goede zorgen van de technici van de werkplaats in Ermelo is de 9533 20 jaar (!) in actieve dienst geweest en heeft ruim 1.400.000 kilometer gereden zonder dat er motorproblemen geweest zijn. Daarmee is het een echte DAF MB 200: onverwoestbaar.

Een passagier uit de reizigersdiensttijd van de 9533 herinnert zich de bus nog goed: "Deze bus is 3 jaar lang mijn schoolbus geweest... hij werd van 1997 tot 2000 alleen gebruikt voor
schoolbus ritten vanuit Ermelo naar o.a. een christelijke scholengemeenschap in Hoevelaken en voor blinden en slechtzienden instituut Sonneheerdt in Ermelo (ik zat daar zelf toen op school en reed iedere dag op en neer naar Zeist), en reed in de zomervakanties de extra
pendelritten van Harderwijk NS naar het Dolfinarium. Zover ik me kan herinneren heeft deze bus dit 3 jaar lang zonder storingen, pechgevallen en problemen gedaan. Na 2000 ging deze bus de streekdienst weer op en was vaak te vinden op lijn 105 Harderwijk - Ede-Wageningen, 107 van Arnhem naar Harderwijk en op lijn 144 van Harderwijk naar Zeewolde."

En een vroegere chauffeur van de bus voegt daaraan toe: "Rond het jaar 1997 werd deze bus ingedeeld in de blauwe omloop, wat inhield dat hij alleen ingezet werd op hele korte omlopen. Rond 2000 reden we vanuit Ermelo de meeste schoolritten zelf niet meer en was hij zeer sporadisch op de streek aan te treffen, eigenlijk alleen als er veel bussen kapot stonden. Of als ik een dienstje vanuit Ermelo reed, want dan reed de 9533 tot 's avonds laat omdat de 9533 in die tijd mijn favoriete wagen was. Inderdaad was de 9533 een wagen die nooit defect was en dankzij het goede onderhoud van de toenmalige monteurs heb ik er nooit stil mee gestaan. De enige keer was toen de brandstof op was. Om kosten te besparen werden bussen uit de blauwe omloop nog maar 2 keer per week getankt en daar was ik toen dus niet van op de hoogte...".

 
     
  Beschrijving

De 9533 is een bus zoals een bus bedoeld is. Het is de allerlaatste “oer MB 200”. Hij heeft rode skai bankjes, een plat stuur en een Wilson semi automatische versnellingsbak. De MB 200-en die na de 9533 geleverd werden hadden een volautomatische bak. Op dit moment heeft de 9533 gele
schortplaten, na de restauratie zullen die weer grijs zijn, net als op de foto van Marcel de Bruijn uit 1987.
 
     
 

Status

Na een zeer werkzaam leven is de 9533 nu toe aan een grote opknapbeurt. Om de bus weer in 1987 staat te krijgen zullen nog heel wat uurtjes gewerkt moeten worden aan interieur, exterieur en aan de techniek. Bovendien zal her en der het één en ander gelast moeten worden om de bus weer netjes te kunnen maken en APK gekeurd te krijgen. De 9533 is op dit moment dus niet inzetbaar. Lees voor de vorderingen van het werk het Restauratiedagboek 9533 !

 
     
  Huurmogelijkheden

De 9533 is op dit moment in restauratie en geschorst. Hij is dus niet inzetbaar.
 
     
 
 

 


Ga naar: MB200 homepage | busmuseum.nl homepage | SVA homepage | OV markt