Zo, weer een nieuwe update. Dat het een tijdje geleden is dat we nieuws rond de restauratie van de 9533 op de site geplaatst hebben, wil niet zegen dat er niets gebeurd is. Het restauratiewerk moet natuurlijk allemaal “een beetje tussen de soep en de aardappelen” door gedaan worden. We hebben drukke banen en zijn blij als we een avond of een deel van de zaterdag aan de bus kunnen werken. Daarnaast moeten natuurlijk ook de 6662 en de 6888 rijdend gehouden worden. Dat lukt met relatief weinig werk, ze zijn na alle goede zorgen inmiddels heel behoorlijk “op orde”.
Om maar met de leuke nieuws te beginnen: De achterkant is klaar. De hoekstukken zijn gemonteerd, de vloer van de accubak en een nieuwe accubak zit er weer in en de lampen zijn weer gemonteerd. De bumper zit er op en de hoekstukken bijna. De accuklep moet nog even strak gemaakt worden en iets ingekort, waarna hij opnieuw in de lak kan worden gezet door onze huisspuiter.
Vanaf 20 centimeter voor de achterkant ziet het er iets minder af uit. We hebben inmiddels tot ver voor de achteras de vloer er uit gehaald. Onder de vloer zat heel veel ellende. We pakken het maar meteen goed aan. Zo hebben we bijvoorbeeld de bak waar de ventilator in zit ververst en al het ijzerwerk ontroest en opnieuw geconserveerd. Heel veel werk. Op heel veel plaatsen moest onze huislasser er nieuwe stukken inzetten. Mooi werk. Vooral ontroesten en conserveren kost heel veel tijd. Op de foto’s kun je een impressie krijgen van de hoeveelheid werk.
Rond de achteras is de bus eigenlijk zo rot als een mispel. We hebben daar dan ook heel veel nieuw ijzer moeten plaatsen. Ook de uitstapbak is niet meer helemaal nieuw. De wielhoepels hebben we inmiddels helemaal vervangen, inclusief de 6 bij 4 balkjes waar de buitenbeplating en de vloer op steunen. Ook best veel werk, maar komt allemaal weer goed. We gaan gewoon stug door. Als je zo aan het lassen bent is het best leuk om ook eens even met de beplating bezig te zijn. Als dat weer strak is en netjes in de kleur zie je weer waar je het allemaal eigenlijk voor doet; het in topstaat brengen van een gave bus.
De achterste vloerplaat is al weer op maat gemaakt en kan gemonteerd worden. Dat lijkt een klein klusje, maar is het niet. Naast het vastzetten moeten ook de gaten voor de banken etc op de juiste plaats komen. Daarna moet er nieuw zeil op waarna de banken er weer op kunnen. Naast de banken moeten ook de plinten voor de verwarming en de hoofdschakelaar (wel even goed de draden aansluiten) weer gemonteerd worden.
Het is een hele klus, maar we gaan elke week weer vooruit. Als je kijkt hoeveel kilo’s roest en rommel we onder de bus vandaan hebben gehaald denk ik dat hij straks enkele honderden kilo’s lichter is. We kijken er nu al naar uit weer een rondje met de 9533 te rijden, maar dat zal nog wel even duren….
|